
Dintotdeauna florile au fost simbolul universal al frumusetii, al elegantei si chiar al rafinamentului, discreti mesageri ai emotiilor si sentimentelor dintre oameni. In multe culturi ale Globului, florile sunt darurile cele mai apreciate si oferite, cu precadere femeilor, ca semn de admiratie, respect sau afectiune.
Pentru ca de cele mai multe ori doamnele si domnisoarele sunt cele care se bucura de frumusetea lor, cumva s-a impamantenit ideea ca florile le sunt dedicate in exclusivitate lor. De ce?! Pentru ca simbolizeaza cel mai bine sensibilitatea, delicatetea si gratia – trasaturi considerate, in viziunea traditionala, mai degraba feminine.
De aceea, cumva intrebarea daca barbatilor le pot fi oferite flori este de inteles. Pentru ca barbatii au rolul de destinatari ai buchetelor s-a creat in timp un stereotip care sugereaza ca un buchet de flori ar putea sa nu fie un cadou potrivit pentru un barbat, de teama ca ar parea ”prea delicat” sau ”nepotrivit”, de aceea le sunt oferite cosuri cadou barbati.
Totusi, evolutia societatii ne indeamna sa reconsideram semnificatiile traditionale si sa fim mai deschisi la ideea ca florile pot depasi bariera sexului - de fapt, in anumite culturi, si barbatilor le sunt oferite astfel de cadouri, fara a-si pierde din prestigiu sau respect.
Traditiile
si normele culturale
De-a lungul
secolelor, florile au avut mereu un rol special in viata sociala si spirituala
a oamenilor, cu ajutorul lor fiind exprimate emotii, bucuria unor momente
importante sau cutuma de ritualuri sacre.
In majoritatea culturilor occidentale, obiceiul de a le oferi flori femeilor este un simbol strans legat de galanterie. In Europa medievala, de exemplu, cavalerii obisnuiau sa le ofere flori doamnelor din Inalta Societate in semn de respect si adorare, ca o dovada de devotament si eleganta asociata cu idealurile cavaleresti care promovau delicatetea, protectia si respectul fata de femei.
Acest comportament s-a perpetuat de-a lungul secolelor, mai ales ca barbatul este perceput ca protectorul femeii, iar florile sunt un mijloc prin care isi afirma acest rol. Astfel, florile nu erau doar un cadou, ci o declaratie subtila de admiratie si loialitate, de unde si stereotipul ca acestea apartin exclusiv sferei feminine.
Pe de alta parte, in multe dintre culturile orientale sau non-occidentale florile au o simbolistica mai vasta, fiind folosite atat in ceremonii oficiale, cat si in momente intime sau chiar religioase, fara ca acestea sa fie asociate strict cu un singur gen. In cultura japoneza, ikebana este practicata deopotriva de barbati si femei, iar florile sunt vazute ca o expresie a echilibrului, armoniei si frumusetii universale, fara vreo conotatie de gen.
Un alt exemplu relevant este cultura ruseasca, unde florile nu sunt un dar asociat exclusiv cu femeile. In Rusia este un obicei comun ca si barbatii sa primeasca flori in cadrul ceremoniilor oficiale sau al evenimentelor importante. Aceleasi flori care in Occident sunt considerate prea ”delicate” pentru a fi oferite unui barbat sunt, in Rusia sau in alte culturi similare, un simbol al statutului si al reusitelor personale.
Schimbarea
de mentalitate
Societatea
contemporana, tot mai deschisa catre diversitate si abandonarea stereotipurilor
de gen, creeaza spatiu pentru reevaluarea obiceiurilor traditionale. In trecut,
barbatii erau incurajati sa fie rezervati in privinta emotiilor, sa se
concentreze pe puterea fizica si pe ratiune, in timp ce femeile erau asociate
cu delicatetea, sensibilitatea si expresivitatea emotionala.
Astfel, florile, prin natura lor efemera, fragila, au fost asociate automat cu aceste atribute considerate ”feminine”. Insa astazi barbatii nu mai trebuie sa se conformeze standardelor traditionale de ”tarie” si ”rezerva” emotionala, iar sensibilitatea si aprecierea pentru frumusete nu mai sunt privite ca slabiciuni sau atribute exclusiv feminine.
Un alt factor care contribuie la schimbarea mentalitatii este evolutia rolurilor sociale si a dinamicilor din relatiile de gen. Femeile si barbatii sunt tot mai des vazuti ca egali in societate, iar conceptul de ”cadou” devine mai putin legat de stereotipuri si mai mult de personalizare si individualitate.
Un alt aspect interesant al schimbarii atitudinilor fata de a le oferi flori barbatilor este influenta generatiilor mai tinere. Milenialii si generatia Z sunt mult mai deschisi la expresia si la redefinirea normelor sociale. Pentru aceste generatii florile nu mai sunt asociate strict cu genul sau cu stereotipurile, ci sunt vazute ca o modalitate de a comunica sentimente intr-un mod sincer si direct.