Finalul de an este asteptat de orice companii, mici sau mari. In fapt, decembrie inseamna ca se trage linie, se aduna sumele obtinute de-a lungul lunilor, se scad datoriile si se calculeaza profitul obtinut prin eforturile intregii echipe de angajati.

(Inca) Exista companii care prefera sa-si puna deoparte profitul pentru zile negre, dar antreprenorii tineri si cu viziune au o alta parere: acesta trebuie reinvestit pentru ca firma sa-si consolideze pozitia in piata, sa creasca si sa inoveze.

Pana la urma, reinvestirea profitului este un proces strategic, prin care resursele financiare obtinute prin activitatile curente sunt canalizate inapoi in afacere pentru a genera valoare suplimentara. Iar decizia nu trebuie luata intr-un impuls de moment, ci conform unei analize detaliate a obiectivelor dorite in viitor, nevoile (in schimbare) ale clientilor si, bineinteles, satisfacerea acestora.

Cea mai mare parte din profit merge catre dezvoltarea produselor si serviciilor oferite publicului

Practic, in loc sa se limiteze la oferta actuala, companiile trebuie sa adopte o abordare proactiva si sa le ofere clientilor solutii mai avansate, mai rapide si mai eficiente, chiar inainte ca acestia sa le ceara.

Insa acest efort de dezvoltare trebuie sa inceapa cu intelegerea pietei si a comportamentului consumatorilor: in contextul in care noile tehnologii faciliteaza accesul la informatii detaliate despre preferintele si obiceiurile clientilor, companiile le pot utiliza pentru a crea produse care nu doar sa raspunda asteptarilor, cat si sa le depaseasca. Doar asa clientii se simt valorizati si apreciati.

Pe termen lung, companiile care prioritizeaza dezvoltarea produselor si serviciilor prin reinvestirea constanta a profitului isi imbunatatesc oferta curenta, dar continua sa atraga clienti noi si sa pastreze interesul celor existenti, consolidandu-si astfel atat reputatia, cat si veniturile.

Un pas inainte spre digitalizare

Reinvestirea profitului in digitalizare nu mai este doar o recomandare, ci o actiune vitala pentru a raspunde provocarilor aduse de cerintele tot mai complexe ale pietei. Un prim domeniu in care companiile aleg sa investeasca este automatizarea proceselor interne, pentru ca astfel pot reduce erorile umane, economisi timp si imbunatati productivitatea generala.

La nivelul interactiunii cu clientul, digitalizarea permite dezvoltarea unor platforme de comert electronic mai stabile, cu asistenta automatizata (chatbots, de exemplu), care sa raspunda rapid la nevoile clientilor si sa le ofere solutii in timp real.

Expansiune

Oportunitatile de crestere nu se (mai) limiteaza la granitele nationale; pe masura ce companiile ating saturatia pe pietele interne, expansiunea este imperativa pentru a mentine ritmul de crestere. Expansiunea poate fi sub forma de parteneriate cu companii locale, deschiderea de noi filiale sau achizitia de jucatori locali (strategie des intalnita in sectoare precum cel al bunurilor de consum sau al tehnologiei).

Resurse umane

Recrutarea, retentia, primele, bonusurile, cadourile si oportunitatile de avansare profesionala sunt toate componentele cheie ale unei strategii eficiente de gestionare a resurselor umane.  Primul pas in crearea unei echipe de succes este recrutarea celor mai potriviti candidati, carora sa le ofere salarii competitive, dar si un mediu de lucru prietenos, cu numeroase oportunitati de dezvoltare personala si alte beneficii.

Odata recrutati cei mai buni candidati, urmatoarea provocare este retentia acestora. Oamenii nu mai sunt motivati doar de un salariu bun, ci si de factori precum echilibrul intre viata personala si profesionala, oportunitatile de dezvoltare profesionala, recunoasterea meritelor si sentimentul de apartenenta la o echipa. In acest context, companiile investesc in dezvoltarea unor pachete atractive de beneficii care includ de la abonamente la sala, asigurari medicale si concedii suplimentare, pana la programe de bunastare si sprijin emotional.

Recompensarea performantei este cel mai eficient mod de a motiva angajatii sa isi atinga obiectivele si sa depuna eforturi suplimentare. De exemplu, un sistem eficient de bonusare poate include atat bonusuri pe termen scurt, pentru atingerea unor obiective trimestriale, cat si recompense pe termen lung, bazate pe performanta anuala sau contributia la succesul general al companiei. In plus, bonusurile pot fi personalizate pentru a reflecta rolul si responsabilitatile fiecarui angajat, oferind astfel o recunoastere adecvata efortului individual.

Primele de sarbatori, aniversarile angajatilor si realizarile importante ale companiei contribuie, de asemenea, la consolidarea relatiei dintre angajat si angajator. Aceste recompense aduc un plus de motivatie si creeaza un sentiment de apreciere, incurajand astfel loialitatea si implicarea pe termen lung.

De multe ori, micile gesturi de recunostinta pot avea un impact semnificativ asupra moralului si satisfactiei la locul de munca. De exemplu, cadouri personalizate cu ocazia zilei de nastere, cosuri cadou pentru angajati cu ocazia sarbatorilor, organizarea unor evenimente de echipa sau participarea la activitati de team-building sunt doar cateva modalitati prin care companiile isi arata aprecierea fata de angajati.

Un alt factor esential pentru motivarea si retentia angajatilor este existenta unor oportunitati reale de avansare profesionala. Oamenii vor ca munca lor sa aiba un scop si sa existe posibilitati de crestere si dezvoltare in cariera. Prin cursuri, traininguri de leadership sau workshop-uri de dezvoltare personala, companiile care prioritizeaza educatia continua si cresterea profesionala vor avea angajati pregatiti, dedicati si mai loiali.