Angajatii asteapta cu deosebita nerabdare sarbatorile, in special pe cele de iarna, care marcheaza finalul anului de lucru si, indubitabil, momentul in care isi vor primi darurile pentru eforturile depuse pe parcursul 2024.

 

Cum este o perioada incarcata de emotie, recunostinta si dorinta de a intari relatiile cu cei din jur, in spiritul generozitatii companiile vad o buna ocazie de a-si consolida relatiile profesionale cu partenerii de business, angajatii si sefii. Dar ar fi bine sa nu uitam ca intentiile bune pot fi gresit interpretate, mai ales cand nu se respecta regulile cu privire a ceea ce este permis si ceea ce este nerecomandat pentru a evita situatiile incomode sau incalcarea eticii profesionale.

Cine creeaza/impune regulile privitoare la daruri?

Regulile nu sunt stabilite de o anumita entitate sau autoritate unica, ci modelate de o multitudine de factori ce reflecta standardele si valorile societatii, care vin din necesitatea de a mentine integritatea si transparenta in relatiile profesionale.

 

La nivel global, multe reguli privind cadourile in mediul de afaceri deriva din legislatia anticoruptie si din standardele internationale privind etica in afaceri. Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) sau Natiunile Unite promoveaza directive care subliniaza importanta prevenirii mituirii si a coruptiei in tranzactiile comerciale. Spre exemplu, Legea Practicilor Corupte din Strainatate (FCPA) din Statele Unite si Legea Mitei din Regatul Unit impun reguli stricte care interzic oferirea sau acceptarea de cadouri in scopul influentarii unei decizii de afaceri.

Un alt pilon important este reprezentat de politicile interne ale organizatiilor, elaborate de echipele de resurse umane, juridice si de conformitate ale companiilor, in conformitate cu reglementarile legale si culturale relevante. Acestea sunt create pentru a proteja reputatia organizatiei, mentine transparenta si  preveni conflictele de interese care pot aparea din acceptarea sau oferirea de cadouri.

Pe langa legislatie si politicile interne, si normele culturale si traditiile regionale influenteaza regulile ce privesc cadourile in mediul corporate. De exemplu, in Japonia, oferirea cadourilor este o practica inradacinata, iar alegerea celui potrivit este considerata o arta. In schimb, in tarile occidentale, accentul este pus mai mult pe evitarea aparentelor de influentare, ceea ce face ca obiceiul sa fie mai restrans.

Si codurile de etica profesionala joaca un rol important in stabilirea regulilor privind cadourile. Asociatiile au coduri de etica care stabilesc standarde clare privind comportamentul etic al membrilor, cu prevederi specifice despre cum sa gestionezi cadourile, sponsorizarile sau alte forme de beneficii materiale.

In orice companie sau organizatie, liderii si echipele responsabile cu respectarea conformitatii sunt cei care joaca un rol cheie in a impune regulile privind cadourile. Acestia sunt responsabili de implementarea politicilor, clarificari in caz de ambiguitate si, in unele cazuri, de sanctionarea abaterilor.



Cadouri permise: Cum sa alegi gesturi care intaresc relatiile profesionale?

In mediul de business, cadourile sunt un mijloc de a transmite respect, apreciere si dorinta de a intari relatiile profesionale. Totusi, alegerea unuia potrivit implica un echilibru atent intre gestul generos si respectarea regulilor de etica profesionala.

Cadourile simbolice sunt, de departe, cele mai sigure si apreciate optiuni. Acestea sunt ca mici gesturi de respect fata de destinatar, care nu creeaza obligatii sau incalca etica. Exemplele includ obiecte de papetarie de calitate, un stilou elegant, o agenda cu coperti de piele sau orice altceva se potriveste cu atmosfera formala a biroului si ofera utilitate pe termen lung.

Un alt tip de cadou permis (si chiar apreciat) in mediul de business este cel gastronomic, respectiv cosuri cadou corporate cu ciocolata artizanala, ceaiuri, cafea de specialitate sau vinurile de calitate. Cosurile cadou care includ o selectie rafinata de produse gourmet sunt adesea folosite pentru a marca ocazii speciale, precum sarbatorile de iarna sau aniversarile. Cu atat mai mult daca vorbim de cosuri cadou Craciun!

Si cartile reprezinta o optiune versatila de cadouri. O carte atent aleasa demonstreaza o buna intelegere a intereselor profesionale ale destinatarului si a pasiunilor sale. Acest tip de cadou este ideal pentru ca imbina valoarea intelectuala cu respectul fata de destinatar. De asemenea, cartile sunt considerate o alegere eleganta si neutra, fara riscul de a fi percepute ca excesive sau nepotrivite.



Cadouri ce se recomanda a fi evitate

Desi cadourile intaresc relatiile profesionale, o alegere gresita a acestora poate avea efecte nedorite, mai ales in mediul de business, unde profesionalismul si etica sunt esentiale.

Important e evitat sunt cadourile care depasesc limitele rezonabile ale generozitatii, in special ceasurile de lux, bijuteriile sau gadgeturile de ultima generatie. Acestea sunt percepute ca tentative de influentare, ceea ce pune atat destinatarul, cat si expeditorul intr-o situatie delicata. In multe dintre cazuri ele chiar incalca politicile interne ale companiei sau reglementarile legale, mai ales in industriile strict reglementate, precum cea financiara sau farmaceutica.

In context profesional, orice cadou care poate fi interpretat ca fiind prea personal sau intim ar trebui evitat. Articolele de imbracaminte, parfumurile, bijuteriile sau obiectele legate de hobby-uri foarte specifice, cum ar fi echipamentele sportive, sunt exemple de cadouri care pot crea situatii incomode. Desi astfel de daruri pot parea bine intentionate, ele pot transmite un mesaj gresit despre natura relatiei dintre expeditor si destinatar.

Nu putem pierde din vedere cadourile care incalca normele culturale sau religioase. In unele culturi, a oferi alcool poate fi interpretata ca o lipsa de respect, mai ales daca destinatarul apartine unei religii care interzice consumul acestuia. In alte cazuri, anumite culori, simboluri sau tipuri de cadouri pot avea semnificatii negative.

Banii sau cadouri care pot fi echivalente in mod direct cu bani (cardurile cadou cu valori mari) sunt, in general, considerate inadecvate pentru ca pot fi interpretate drept tentativa de mituire sau incercare de a influenta deciziile destinatarului. De asemenea, creeaza un sentiment de disconfort, mai ales daca destinatarul simte ca acest gest ii impune o obligatie.