Fiecare cadou ascunde o decizie de consum, un gest, dar mai ales o reflectie asupra culturii, valorilor si contextului economic in care traim cu totii. Ca ne place sa acordam atentie detaliilor, sau sa alegem spontan, important este ceea ce vrem sa transmitem: iubire, recunostinta, respect sau doar sa aducem zambetul pe buzele celor dragi. 

Romania este o tara in care cadourile, in special cele oferite femeilor, sunt parte din cultura traditionala. De 1 Martie, 8 Martie, zile onomastice sau de Craciun, barbatii sunt asteptati cu un dar, chiar si cand nu simt presiunea de a face acest gest. In acelasi timp, in Vestul Europei, se pune mai mult accentul pe unicitate, experienta si calitate si mai putin pe ocazii fixe si asteptari sociale. 

Diferentele de mentalitate se vad nu doar in ceea ce se ofera, ci si in cat de mult se investeste pentru aceste gesturi. In timp ce in Romania un cadou de 200 RON este privit ca generos, in Franta sau Germania acelasi gest este unul modest, in contextul in care bugetele depasesc adesea 100 de euro chiar si pentru o aniversare.

Diferentele culturale si economice influenteaza generozitatea domnilor

In Romania, dar si in multe alte tari din Europa de Est, darul este privit ca o manifestare de respect, afectiune si (ocazional) ca obligatie sociala. In Vestul Europei, desi intentia este similara, cadourile se incadreaza intr-un context mai relaxat si mai des sunt asociate cu experiente sau produse premium (decizie influentata de o putere de cumparare mult mai mare). Aceste diferente sunt vizibile nu doar in frecventa cu care barbatii le ofera femeilor cadouri, ci si in sumele alocate in functie de ocazie, statut economic sau preferinte personale.

In Romania, de exemplu, barbatii tind sa ofere cadouri cu ocazia 1 si 8 Martie, Pastele, Craciunul, zilele de nastere sau aniversarile de relatie. Bugetele, conform unui studiu publicat de GfK Romania, se situeaza in intervalul de 100–300 RON pentru aceste evenimente punctuale. In comparatie, in Marea Britanie, un raport al PwC arata ca un barbat aloca circa 433 lire sterline (aproximativ 500 de euro) pentru cadourile de Craciun, ceea ce reflecta atat diferenta de venit, cat si obiceiurile de consum mai largi.

Sezonul cadourilor de Craciun – discrepante majore in buget

Craciunul este, fara indoiala, perioada in care bugetele pentru cadouri cresc simtitor. In Romania, datele oferite de RetailZoom in colaborare cu Payments Net arata ca bugetul mediu total alocat de o persoana pentru cadouri de Craciun in 2024 a fost de 492 RON. Totusi, doar aproximativ 28% din aceasta suma merge direct catre cadouri pentru ceilalti; restul este consumat pe mancare, decoratiuni si alte cheltuieli legate de sarbatori.

Mai mult, un studiu recent realizat de CEC Bank si comparatorul financiar FinZoom.ro arata ca 61% dintre romani intentionau sa reduca din cheltuielile legate de cadouri in sezonul de iarna 2024, semn ca inflatia si contextul economic instabil influenteaza decisiv comportamentul de cumparare.

Prin comparatie, in Marea Britanie, conform PwC UK Holiday Outlook, 2024 a fost un an in care bugetele au crescut in ciuda presiunilor economice. Bugetul mediu a atins suma de 433 lire sterline, adica aproximativ 500 de euro. 27% dintre consumatori britanici declarau ca vor cheltui mai mult decat in anul anterior, iar 16% spuneau ca vor reduce cheltuielile. Cadourile erau principalele achizitii planificate, urmate de decoratiuni si experiente.

In Franta si Germania, comportamentele sunt similare: un studiu realizat de Statista arata ca in 2023, bugetul mediu per familie pentru Craciun se situa intre 400 si 600 de euro, in functie de numarul de membri ai familiei si de venit. In aceste tari, este frecvent sa se ofere cadouri valoroase: gadgeturi, vacante scurte, articole de lux sau experiente memorabile.

Raportul buget / venit

Pentru a intelege diferentele este important sa le raportam la venitul mediu. In Romania, salariul mediu net in 2025 se situeaza in jur de 5.550 RON, adica aproximativ 1.180 de euro. Astfel, un cadou de 200 RON reprezinta aproximativ 3,6% din venitul lunar. In Marea Britanie, salariul mediu net lunar depaseste 2.800 de euro, ceea ce inseamna ca o cheltuiala de 500 de euro pentru cadouri in decembrie reprezinta tot in jur de 3-4% din venitul lunar.

Aceasta paralela demonstreaza ca, desi sumele absolute sunt mult mai mici in Romania, gestul este proportional, iar intentia este similara. Ceea ce difera fundamental este diversitatea produselor accesibile, puterea de cumparare si influentele culturale din jurul actului de a oferi.

Ce tipuri de cadouri prefera barbatii sa ofere in fiecare regiune?

Un alt aspect interesant tine de tipologia cadourilor. In Romania, conform sondajelor locale, cele mai populare daruri oferite femeilor includ flori (74%), parfumuri (43%), dulciuri (38%) si bijuterii (29%) si cosuri cadou femei. Gadgeturile sau experientele sunt inca rare in cadourile oferite de barbati partenerelor, cu exceptia generatiei tinere sau a celor cu venituri ridicate.

In Vestul Europei, preferintele sunt diferite: in Marea Britanie, un raport Barclaycard arata ca articolele vestimentare, produsele de infrumusetare si biletele la spectacole sau vacante scurte sunt in topul preferintelor. In Franta, parfumurile de brand si produsele de lux (Chanel, Dior) sunt printre cele mai cautate pentru parteneri. In Germania, un accent important cade pe utilitate: electrocasnice premium, gadgeturi si abonamente la servicii de lifestyle sau wellness.

Influenta marketingului asupra acestor bugete

Campaniile de promovare, mesajele emotionale si presiunea sociala generata de mass-media si retelele sociale contribuie direct la extinderea bugetului perceput ca normal pentru un cadou. In perioada sarbatorilor, brandurile investesc sume considerabile in reclame care pun accentul pe bucuria de a oferi, pe importanta relatiilor personale si pe ideea ca un cadou valoros este o dovada de afectiune profunda. 

In fiecare decembrie, John Lewis (Marea Britanie) sau Galeries Lafayette (Franta) lanseaza campanii video care devin virale, centrate pe emotie si conexiune personala, ceea ce determina publicul sa asocieze cadoul cu un gest profund, care trebuie sa fie memorabil – si, implicit, valoros.

In Romania, influenta marketingului este tot mai puternica, mai ales in mediul online. Platformele de e-commerce organizeaza campanii tematice bine targetate (”Cadoul perfect pentru ea”, ”Surprinde-o de 8 Martie” sau ”Alege-i parfumul preferat”), insotite de reduceri atragatoare si selectii speciale de produse, dar si de storytelling vizual care stimuleaza dorinta de a cumpara. Influencerii si creatorii de continut joaca, la randul lor, un rol tot mai vizibil: un simplu story pe Instagram in care o persoana populara ofera un cadou iubitului sau partenerei devine model comportamental pentru sute de mii de urmaritori. In acest context, bugetul alocat pentru cadouri nu mai este dictat doar de valoarea personala a relatiei, ci si de asteptarile impuse de cultura consumului si de reprezentarile sociale ale ”cadoului ideal”.

Desi bugetele din tara noastra sunt mai modeste, strategia de up-selling functioneaza similar. Daca intri pe un site pentru a cumpara un parfum de 150 RON, imediat ti se va sugera un set cu gel de dus si lotiune la 249 RON, prezentat ca fiind alegerea perfecta pentru ea.